Sep 12, 2010

Kempen Bakar Al-Quran Ditarik Balik

"mamat yang semangat giler nak bakar"


Alhamdulillah... Syukur bila aku dengar berita ni. Bagus la kalau kempen ni ditarik balik. Kalau buat pon, bukan datangkan apa-apa faedah pon kat "mamat" tu. Lagi orang marah ada la. Bukan sekadar orang Islam marah dengan tindakan paderi tu, malah orang kat negara dia sendiri pon tak nak kempen tu diteruskan. 

Untuk maklumat lanjut boleh baca keratan akhbar dibawah : 

Sebuah gereja kecil di Florida yang mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia berikutan ugutannya untuk membakar al-Quran pada upacara memperingati serangan 11 September, menarik balik rancangannya. 

“Saya ingin menjelaskan dan mengesahkan 100 peratus bahawa tiada sebarang kitab al-Quran akan dibakar pada jam 6.00 petang ini seperti yang dirancangkan sebelum ini,” kata pemimpin gereja, KA Paul dalam satu sidang akhbar.

Paul bertindak sebagai jurucakap Paderi Terry Jones minggu ini untuk membincangkan rancangan memperingati peristiwa serangan 11 September dengan membakar beberapa naskhah kitab suci al-Quran.

Bagaimanapun, berikutan timbul bantahan dan kemarahan yang tercetus oleh penganut Islam di seluruh dunia, Jones berkata dia mengumumkan menarik balik rancangannya untuk membakar al-Quran. 

Jones mendakwa pemimpin Islam bersetuju memindahkan lokasi masjid baru jauh dari Ground Zero, dan satu perbincangan akan diadakan mereka hari ini. 

“Beliau tidak berada di Gainesville. Beliau terbang ke New York dan saya yang membayar tambang penerbangan serta menempah bilik untuknya malam ini,” katanya. 

Bagaimanapun tidak dapat dipastikan sama ada imam yang terbabit dengan projek itu, Feisal Abdul Rauf, mempunyai rancangan untuk bertemu Jones. 
Imam berkenaan sebelum ini menafikan sebarang rundingan yang menyaksikan lokasi pembinaan masjid dan pusat kebudayaan dipindahkan dari lokasinya berhampiran Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang musnah dalam serangan itu, ke tempat lain. 

Feisal juga tidak mematuhi tempoh dua jam yang ditetapkan Jones untuk mengadakan rundingan dengannya. 

Jones mencetuskan kemarahan umat Islam berikutan rancangan membakar al-Quran, manakala berpuluh ribu rakyat Afghanistan mengadakan tunjuk perasaan di jalanan menyebabkan seorang terbunuh. 

Rancangan beliau dilihat bakal membahayakan lagi kedudukan tentera Amerika yang sedang berperang di negara itu dan Iraq. 

Projek pembinaan pusat kebudayaan dan masjid berhampiran Ground Zero turut menyebabkan perbahasan hangat senat Amerika berikutan lokasinya yang terlalu hampir dengan lokasi serangan 11 September, menyebabkan hampir 3,000 orang terbunuh.

Sumber : berita harian


Diharapkan agar perkara ini tidak diteruskan. Amin....

4 comments:

  1. tak fikir dulu sebelum nak ambil tindakan.

    ReplyDelete
  2. syukur yer dia mengkenselkan aktiviti yg x befaedah nyer...mari lah kita sama2 berdoa diorang sedar apa yang diorang nak buat 2 salah...(lagipun buat penat berhimpun ptg2 mcm 2..g sembahyang da gak pahala nyer)

    ReplyDelete