Nov 27, 2010

Raja Farah, Megat diijab kabul



Pelakon dan peragawati, Raja Farah Raja Aziz selamat diijabkabulkan dengan pasangannya Megat Bashirun Qhuyum Zakaria dengan sekali lafaz, di sini, semalam.

Raja Farah, 22, dan Megat Bashirun, 25, dinikahkan bapa pengantin perempuan Raja Aziz Raja Ngah sambil disaksikan Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk, Pejabat Agama Islam Daerah Petaling, Rosly Mohd Arus dengan mas kahwin RM888 pada jam 11.10 pagi. Kedua-dua pengantin kelihatan anggun mengenakan busana berwarna putih tajaan dan rekaan Syahmir Nur Din pada majlis akad nikah yang dihadiri ahli keluarga terdekat kedua-dua belah pihak, rakan artis dan kenalan. Sebelum ini, timbul gosip mengenai kehidupan pelakon yang popular menerusi drama bersiri, Mertua VS Menantu yang disiarkan di Astro Prima. Majlis merisik pada 9 Oktober lalu di kediaman keluarga perempuan bertukar menjadi majlis pertunangan. Perkenalan pada awal tahun membuatkan pasangan ini membulatkan tekad untuk mengakhiri zaman solo masing-masing.

Menurut Raja Farah, dia bersyukur kerana majlis akad nikah yang dirancang berjalan lancar walaupun ada sesetengah pihak cuba membuat pelbagai spekulasi berhubung majlis berkenaan. Bagi dirinya, apa yang lebih penting dia mengambil keputusan berkahwin tanpa sebarang paksaan atau dipengaruhi mana-mana pihak.

“Insya-Allah saya melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri sebaik mungkin walaupun tidak bersedia 100 peratus. Saya akui masih banyak perkara perlu saya pelajari. Buat masa ini, saya banyak bertanya serta belajar daripada ibu dan ibu mentua.

“Memang kami sudah merancang untuk majlis bernikah pada hari ini (semalam). Walaupun berlangsung pada hari Jumaat dengan masa yang agak terhad saya bersyukur kerana apa yang dirancang berjalan lancar,” katanya.

Sikap memahami dan mengambil berat menjadi salah satu keistimewaan yang ada pada suami. Sementara cepat serasi dan berkongsi minat sama iaitu menyelam di dasar laut menjadi antara alasan Megat Bashirun menjadikan Raja Farah sebagai isteri. Raja Farah memulakan kerjaya dalam bidang seni sekitar 2001. Gadis kelahiran Kuala Lumpur, anak ketiga daripada empat beradik. Dia mula bergiat aktif dalam iklan televisyen ketika berusia 13 tahun.

Dia turut membuat kemunculan di layar perak menerusi filem seperti Anak Halal, Apa Kata Hati, Maut dan terbaru Haq yang bakal menerjah pawagam tidak lama lagi.

Bagi Megat Bashirun pula, walaupun sedar perkenalan dengan isteri agak singkat, namun dia percaya jodoh di antara mereka cukup kuat sehingga mendorong untuk mendirikan rumah tangga.

“Kalau ikutkan semuanya berlaku secara spontan. Walaupun kami boleh dikatakan baru berkenalan. Namun, naluri hati dapat berasakan keserasian yang kuat dan dia (Raja Farah) adalah jodoh saya,” katanya.

Pengantin lelaki menyerahkan tujuh hantaran berupa pelbagai barangan keperluan, makanan dan perhiasan dibalas sembilan oleh pihak perempuan.

3 comments: