Mar 23, 2010

Used Car | Tips Beli Kereta Second Hand

Aku nak share sikit pasal tips nak beli kereta second...

1) Harga
korang kena pandai cari harga yang sesuai dengan kete yang ko nak beli... jangan tegok satu kedai je... try cari banyak kedai so korang leh compare harga mana yang sesuai ngan kete yang korang nak..

2) Tahun Keluaran
Biasa orang akan tengok tahun keluaran kereta tu... kalau nak yang elok, better ambik yang bawah daripada 5 tahun... kalau korang ambik yang dah 10 tahun keatas, loan xleh nak wt... lagi pon kalau kete tu dah lama, mesti dah banyak orang guna... jarang orang guna kereta lama-lama.

3) Tengok Mileage
biasanya, tok kereta second, better korang pilih yang mileage yang bawah daripada 100000. lagi okay kalau bawah 50000.

4) Owner
biasa kita dengar kereta yang orang perempuan pakai ni elok. jangan caye sangat statement tu.. x semua perempuan pandai jaga kereta... ada gak yang penah accident. so, check sama ada owner sebelum tu pernah accident ke belum.

5) Alatan dalam kereta
jagan cari kereta second yang dah banyak modified. biasanya kereta yang dah modified ni banyak giler problem... enjin pon banyak yang dah tukar lain...

6) Reason orang jual kereta.
korang kena gak tengok nape orang tu nak jual kereta dia. jarang orang jual kereta sebab nak tukar kereta baru... kebanyakan mereka tukar sebab kereta diorang dah ada problem... tapi x semua cam ni. ada yang tukar sebab nak beli kereta baru... so pilih la..

Last skali, sebelum korang beli kereta, korang bawak la member-member korang yang pandai dalam kereta ni.. suh dia check full body. takut ada masalah macam kereta potong ke, kereta bekas accident ke.. cmake full of check before u make a deal....

pilihan di tangan anda semua... terima kasih

No comments:

Post a Comment