Apr 1, 2010

Facebook | Pro & Kontra



Sekarang ni Facebook dah semakin polular dikalangan rakyat Malaysia. Boleh nak kata hampir semua individu dah guna Facbook. Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg skang ni pon dah kaya. dia la yang melopor penggunaan facebook ni. Pada mula nya, facebook ni hanya digunakan dikalangan para pelajar University Harvard. Tapi penggunaan facebook dah semakin berkembang hingga ke pelusuk dunia.

Facebook ni banyak bagi kelebihan kepada pengguna. Ada yang guna tok bersosial dengan rakan-rakan, ada yang guna tik cari kenalan baru dan ada gak yang guna tuk cari member lama. Mak cik-mak cik kat umah pon skang dah pandai guna Facebook. Maybe diorang guna tok cari menu masakan kot. Hehehhe

Facebook ni bagus sebab kita umpama hidup tanpa sempadan. Sampai serata dunia kita boleh kawan. Hanya perlukan internet je.

Tapi, sesetengah pengguna ada yang salah guna. Ada yang guna untuk menghina kaum, agama atau bangsa. Golongan-golongan ni la yang kadang-kadang bawak masalah kat masyarakat kita. Mereka ni la yang salah guna penggunaan Facebook.

Tok pelajar sekolah pulak, diorang ni pon ada yang salah guna gak. Ada ke online time belajar. Mana cikgu-cikgu kat sekolah tak marah diorang. Budak-budak sekolah kat luar sana tu, jangan la terlalu taksub sgt ngan Facebook ni. Blaja la bagi abis dulu. Hehehehh

So, kepada yang kat luar sana tu, jangan lah guna kemudahan yang disediakan. Nanti tak pasal-pasal kena tangkap ngan polis lak. Macam yang kita dengar kat berita, orang yang salah guna Facebook dah kena tangkap ngan polis.

2 comments:

  1. Ya... aku ada tengok wawancara pengasas facebook ni dalam oprah...


    Adry @ http://www.adrysabry.com

    ReplyDelete